Experter på elcykel Frakt från 49 kr Snabb leverans
Experter inom elcykel

Köpvillkor

Elcykelkompaniet Sisjön AB, organisations nr. 559055-9174 driver webbplatsen Elcykelkompaniet.se. Dessa villkor gäller från 2021-03-15 Bolagsadress: Elcykelkompaniet Sisjön AB Stora Åvägen 7 43634 Askim

Hur vi visar priser och vad som ingår

De priser som anges på Elcykelkompaniet.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar inte frakt. Fraktpriser varierar från 49 kr beroende på hur stor varan du köpt är. Vi förbehåller oss rätten att ändra specifikationen på cykeln pga. förseningar av komponenter. Cyklarna kan därför se annorlunda ut jämfört med bilden. Vid frågor kring detta, vänligen kontakta oss under Butiker och öppettider.

Beställningar

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning på hemsidan. Alla beställningar görs via www.elcykelkompaniet.se . Vid köp så bekräftas det att du godtagit detta avtal när du får en orderbekräftelse per mail till den mailadress du angivit vid beställningstillfället. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den och kontrollera att den överensstämmer med beställningen. När beställningen lämnar vårt lager får du ett kvitto på köpet skickat till mailadressen som angivits vid beställningen. Elcykelkompaniet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige. Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka). Via din inloggning kan du själv övervaka din beställning. Med produkterna följer en bruksanvisning i fysisk eller digital form om det behövs för användning av produkten, normalt ska bruksanvisningen vara på svenska eller engelska.

Avbeställningar

Elcykelkompaniet arbetar alltid på att minska leveranstiderna, oftast behandlas din order direkt efter genomfört köp. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Vid avvikelser framgår detta tydligt i orderbekräftelsen. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser. Har du beställt en vara som finns för omgående leverans kan du ej göra en avbeställning. Då måste du först hämta ut din order, för att sedan returnera den till oss. Läs mer om hur du gör en retur här. Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om detta och eventuellt ett erbjudande om alternativ. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning. Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande. Vi har möjlighet att göra ändringar fram till dess att varan skickas från vårt lager. Om varan har skickats från vårt lager måste du använda ångerrätten. Bilder och beskrivningar på Elcykelkompaniet kan endast ses som illustrationer av produktens egenskaper och kan inte garantera produkternas exakta beskaffenhet. Du kan läsa mer om din beställning på elcykelkompaniet.se, eller kontakta vår kundtjänst via telefon: 031-787 97 97 (vardagar 10.00-18.00) eller e-post: info@elcykelkompaniet.se

Cykelförsäkring

Vid köp av cykel hos oss ingår det tre månaders kostnadsfri försäkring från Solid Försäkring. För att utnyttja försäkringen behöver du själv aktivera den genom att meddela oss via mail. Skicka oss ett mail märkt “Cykelförsäkring” som innehåller ditt ordernummer samt 10-siffriga personnummer. Vi kommer sedan återkomma med ditt registreringsbevis när din order är färdigbehandlad, observera att det kan ta några dagar. Läs fullständiga villkor här, för övriga frågor kring försäkringen vänd er direkt till Solid Försäkring.

Betalning

Elcykelkompaniet erbjuder flera säkra betalningsalternativ tillsammans med Svea Bank AB. Genom Svea Checkout kan du välja att betala med kort, internetbank, faktura, delbetalning och direktbetalning. Svea hanterar alla dina uppgifter på ett tryggt och säkert sätt. Kortbetalningar När du väljer att betala din order med kort betalar du med ditt betalkort i kassan. Debitering sker direkt vid köptillfället. Vi använder oss av 3D secure för att säkerställa en säker kortbetalning. Inga extra kostnader tillkommer. Direktbetalning från bank Om du väljer betalmetoden Direkt från din bank använder vi tjänsten Trustly. Tjänsten är gratis och ingen registrering krävs. Du väljer vilket av dina bankkonton pengarna ska dras från. Inga extra kostnader tillkommer. Faktura Om du väljer betalmetod Faktura betalar du i lugn och ro inom 14 dagar. Fakturan skickas till dig per mail från Svea Ekonomi. Om du inte mottagit din faktura inom 2-3 dagar från ditt köp så bör du kontakta oss på info@elcykelkompaniet så skickar vi en nya faktura till dig. Inga extra kostnader tillkommer. Delbetalning På köp över 500 kr har du möjlighet att välja betalsättet Delbetalning. Välj mellan tolv, sex eller tre månaders räntefri avbetalning. Uppläggningsavgift och administrationsavgift tillkommer. Vid köp över 30 000 kr gäller 24 månaders avbetalning. Då med 9,95% årsränta. Konto Med betalsättet Konto väljer du vad vill betala varje månad. Därefter får du en avi med lägsta belopp att betala varje månad. Du väljer om du vill betala mer för att tidigare bli klar med din betalning. Administrationsavgift 29 kr, ränta 19,75%. Lägsta ordervärde hos elcykelkompaniet.se är 1 kr. Swish Betala med swish på ett enkelt sätt. Ange ditt telefonnummer och få en betalningsförfrågan i din swish-app. Presentkort Just nu säljer vi inte presentkort online på elcykelkompaniet.se. Presentkort finns att köpa i butiken i Göteborg och gäller då endast för köp i butik.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post eller via Kivra. Kredittiden för köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Det kostar inget att använda Svea Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ.

Betalningsskyldighet

Vid köp av en eller flera produkter så är du skyldig att betala den totala summan som vi anger för valda produkter inom angiven tid. Om betalningen inte inkommit till oss inom angiven tid tillkommer en påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Säkerhet

Elcykelkompaniet är en HTTPS säkrad hemsida. Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) är ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. HTTPS krypterar trafiken mellan en dator och hemsidan för att kunna skydda användarens integritet vid känsliga överföringar (t.ex. inloggning, hantering av privat information, samt mera allmänt). Med HTTPS skall förbindelsen inte kunna avlyssnas av tredje part och användaren skall kunna lita på att webbservern är densamma som den utger sig för att vara. Vid frågor om betalning kan du kontakta Elcykelkompaniet´s kundtjänst på 031-7879797 eller info@elcykelkompaniet.se Vid betalning framgår tydligt vilka leveransalternativ som erbjuds för ordern. Priser för frakt och leveransvillkor framgår på orderöversikten. Orderöversikten specificerar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage etc. Vid betalning på Elcykelkompaniet.se kan du välja bland de betalningsmetoder vi erbjuder i köpprocessen. Alla dina uppgifter krypteras för att minimera risken för obehörig åtkomst. Vid mottagning av din beställning gör vi en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering. Om du använder betalkort som betalningsmetod debiteras du när vi bekräftar din beställning med en orderbekräftelse och leverans har påbörjats hos oss. Det gäller också vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgängliga framåt i tiden eller som har ett obekräftat leveransdatum. Vid köp av försäkring eller liknande tjänster, lagras dina personuppgifter och uppgifter om produkten krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och förmedlas till försäkringsbolaget. Ditt samtycke till att lagra dina personuppgifter inhämtas under köpprocessen av försäkring eller liknande tjänster. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS. Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Pricerunner Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något problem inträffar. Köpgarantin kostar ingenting och gäller för inloggade medlemmar hos PriceRunner. För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom 60 minuter registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Bli medlem gratis på PriceRunner. PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, skadad vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson. Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler och regler samt lista på kategorier som är undantagna.

Ångerrätt

Villkor för ångerrätt Vi erbjuder dig ångerrätt i hela 365 dagar från leveranstillfället. Du kan också ångra ditt köp på delar av din order om du inte skulle vara nöjd eller om du ångrar dig. Se nedan hur du gör för att skicka tillbaka dina varor till oss. För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i samma mängd och skick som när du mottog den. Alla produkter ska returneras till säljaren inom rimlig tid, senast inom 14 dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalar du själv. Läs mer om dem på sidan Returer & Återbetalning Undantag från ångerrätten - Köparen kan inte utnyttja sin ångerrätt för varor som snabbt minskar i värde eller inte går att återställa till sitt ursprungliga nyskick. - Ångerrätten gäller ej på livsmedel som t ex kosttillskott och energibars eller andra produkter som klassas som livsmedel med bäst före datum. - Ångerrätten gäller ej på beställningar på varor utanför vårt ordinarie sortiment. - Ångerrätten gäller ej på varor eller cyklar som specialtillverkats unikt efter kundens val och inte är av värde för annan kund, det omfattar modifieringar på varor som att lägga till eller byta delar som ändrar i varans specifikation och grundutförande på ett sätt som skiljer sig från varans grundutförande. Det omfattar exempelvis cyklar där du som kund väljer att cykeln skall levereras med monterade tillbehör som gör att din cykel får en egen särprägel. Exempel är fasta monteringar av tillbehör där cykelns infästningspunkter ”begagnas” vid montering av tillbehör, samt montering av tillbehör som bryts ur förpackning och anses börjat begagnas i samband med montering. - Ångerrätten gäller ej på teknikvaror (cykeldatorer, klockor, batterier, displayer etc.) på vilka förseglingen är bruten. Ångerrätten gäller ej på hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.

Retur

Så här returnerar du
Lämna retur i en ansluten butik Det går bra att lämna returer i vår butik. Den hittar du här. Skicka varor i retur Vill du returnera en vara mailar du oss på info@elcykelkompaniet.se. Skriv med följande: - Namn - Ordernummer - Anledning till retur Köparen står för frakten vid retur. DHL OMBUD 100kr DHL HEMLEVERANS (gäller ej elcykel eller cykelvagn): 500kr DHL HEMLEVERANS (skrymmande så som elcykel eller cykelvagn): 1500kr Lådcykel: 3000kr Produkten skickas tillbaka till oss (med spårningsnummer), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ifylld returblankett (som du får av oss via e-post efter ifyllt returformulär). Ordern krediteras och du får tillbaka det belopp du eventuellt har betalt. Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om varan har skickats i retur. Skulle det vara så att produkten är använd eller förpackningen bruten görs ett värdeminskningsavdrag.

Reklamation

Ibland kan en produkt ha brister som omfattas av en reklamation. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Om du upptäcker brister på en vara eller cykel vill vi att du i första hand kontaktar vår kundtjänst för att se om bristen kan röra sig om reklamation eller om bristen går att åtgärda genom justeringar eller utbyte av delar/komponenter. Vid kontakten hjälper vi dig att åtgärda bristen i båda fallen om det är enkelt åtgärdat, kräver felsökning eller om bristen omfattas av reklamation. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom 2 månader. Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Elcykelkompaniet Sisjön AB eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Elcykelkompaniet Sisjön AB. Vid köp genom företag har köparen 2 års reklamationsrätt enligt köplagen. Produkten kan lämnas in till vår butik eller skickas tillbaka. När det gäller en reklamation som behöver skickas till oss så står vi för returfrakten. Kontakta kundtjänst om vilken produkt och order reklamationen avser så tar vi fram en fraktsedel som kan fästas på emballaget. Produkten kan då skickas tillbaka till oss, om möjligt i originalemballaget.

Frakt & leveranstid

Fraktkostnad och leveransmetod
Leveransen av produkterna sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning. Våra priser för frakt framgår vid betalningen av varorna. Cyklar kan endast levereras genom Hämta i butik och Hemleverans. Vi erbjuder alltid kostnadsfri uthämtning i vår butik. Om du beställer hemleverans och bor i närheten av vår butik kan Elcykelkompaniet välja att personligen leverera dina varor istället för att använda en extern leverantör av frakt. Kostnaden är densamma som för det fraktalternativ du valt i kassan. Vid hemleverans bör du tänka på att du själv har ansvar för att ta in produkterna i bostaden och att du måste vara på plats för att ta emot varorna. Vi kan kräva legitimation innan vi överlämnar varorna. Hämta i butik 0:- Vid upphämtning i butik som leveransmetod får du en sms-avisering när din leverans är klar att hämtas. Leveransen skall hämtas inom 14 dagar. Efter 14 dagar har Elcykelkompaniet rätt att ta ut en avgift för påminnelser och för lagerhållning av varan. DHL Servicepoint 49:- DHL Servicepoint gäller för försändelser av mindre storlek. Försändelsen skickas till ditt närmsta uthämtningsställe. Du blir aviserad av DHL eller utlämningsstället när varan kan hämtas. Din försändelse skall hämtas upp inom 14 dagar. Du kan bli debiterad för påminnelseavgifter och straffavgifter om din vara inte hämtas ut i tid. Lokala avvikelser kan förekomma. 100% FOSSILFRI hemleverans inom Göteborg 995:- Vi levererer din elcykel med vår egna 100% eldrivna transportbil. Detta gäller ifrån en 3 mils ifrån Stora Åvägen 7, 43634 Askim. Levereras mellan 18:00-19:00 på vardagar. DHL HOME DELIVERY DAG 199:- / 299:- DHL Home Delivery DAG gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek så som en cykelvagn. DHL Home Delivery DAG innebär hemleverans dagtid. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Elcykelkompaniet debiterar dig som kund för outlösta försändelser. DHL HOME DELIVERY KVÄLL 799:- DHL Home Delivery kväll gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek. DHL Home Delivery Kväll innebär hemleverans kvällstid. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Elcykelkompaniet debiterar dig som kund för outlösta försändelser. DHL HOME DELIVERY av stora & tunga leveranser 1499:- DHL Home Delivery stora gods gäller för varor som måste packas på helpall och/eller väger mer än 30 kg. Det är ofta lådcyklar som levereras på detta sättet. Dessa skickas med DHL Home Delivery DAG. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader.

Övriga villkor för frakter

Våra hemleveranser utfärdas endast till platser där vi kan nå fram till leveransadressen med våra bilar, på farbar väg. Bor du i skärgården där båt behöver användas för vidare transport från fastlandet levererar vi godset till båten, varifrån du själv får bekosta och hantera leveransen vidare. Om du har beställt inbärning av produkter bör du tänka på att du själv har ansvar för att skydda golv, väggar med mera. På grund av arbetsmiljökrav är våra transportörer skyldiga att behålla godkänd skyddsutrustning, såsom skor på. Avbeställning av hemkörning måste göras senast två arbetsdagar före den avtalade tiden. Om leverans inte kan genomföras på grund av att det föreligger hinder i bostaden eller om avbeställning sker för sent, förbehåller vi oss rätten att inte återbetala fraktkostnaden. Vid godkännande av köpevillkoren godkänner du även dessa leveransvillkor. Försenade leveranser Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkten (produkterna) är slutsåld(a). Outlösta försändelser Vid outlösta försändelser, paket som inte hämtas ut hos uthämtningsställe eller ej mottages vid hemleverans debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur och retur) samt hantering. För elcyklar är priset 999kr inklusive moms, skrymmande paket, t.ex. ett Thule cykelställ 299kr inklusive moms. För övriga varor som går till ombud debiteras 79kr inklusive moms. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Transportskador Elcykelkompaniet ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av synlig transportskada ska anmälas direkt och dold skada inom 7 dagar från mottagandet av produkterna. Det är ditt ansvar att prova produkten inom 7 dagar ifrån mottagandet och kontrollera att den fungerar som den skall. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Kontrollera emballaget, skriv inte under om emballaget inte är helt. Ombudet/transportören måste anmärka på dennes samt din kopia av fraktsedeln att emballaget var sönder vid leverans. Efter detta gjorts kan du skriva under. Därefter kontaktar du Elcykelkompaniets kundtjänst. Leverans av cyklar Elcykelkompaniet monterar, justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen vrider vi styret och skruvar av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Vid leverans behöver du därför själv vrida upp styret och skruva på pedalerna. På en del cyklar monterar vi av styret eller framhjulet hjulet för att få plats i lådan. En monteringsguide medföljer alla cyklar så du enkelt och säkert kan utföra detta arbete själv. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Monteringsguide ligger med i lådan. Service och efterjusteringar på cyklar Har du köpt din cykel hos oss på Elcykelkompaniet ingår en service efter 3 månader i vår verkstad i Göteborg. Om du köpt din cykel på distans och inte har möjlighet att utnyttja din fria service i våra verkstäder är det ditt eget ansvar att bekosta service och efterjusteringar på den cykelverkstad där det passar dig. Hör gärna av dig till vår kundtjänst så kan vi eventuellt rekommendera verkstäder nära din ort som arbetar med just det cykelmärke som du köpt.

Leveranstid

Leveranstiden beror på vilken typ av vara du har köpt. Elcyklar och arbetslådcyklar har 3-5 dagars leveranstid medan tillbehör har en leveranstid på 1-3 arbetsdagar.

Personuppgifter

Vid köp från Elcykelkompaniet kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vi ansvarar för dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) . Vid godkännande av köpeavtalet med Elcykelkompaniet samtycker du till att dina uppgifter sparas. För fullständig information om Elcykelkompaniet behandling av personuppgifter, vänligen se vår integritetsskyddspolicy.

Force Majour

I händelser som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid ändrade lagstiftningar, myndighetsåtgärder, strejker, blockader, sabotage, krig, terroristattacker, bränder, översvämningar, naturkatastrofer eller liknande händelser ska Elcykelkompaniet åtagande att fullgöra köpeavtalet skjutas på framtiden så länge omständigheterna råder. Om en försening på grund av force majour överstiger 2 månader har såväl du som Elcykelkompaniet rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Vid klagomål

Vi vill alltid förbättras och tar gärna emot klagomål och synpunkter ifrån dig. Maila oss på info@elcykelkompaniet.se

Alternativ tvistlösning

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. För att kontakta och anmäla ditt ärende till ARN kan du använda deras onlineplattform för tvistlösning. Till Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden: Box 174 101 23 Stockholm
Tillagd i varukorgen