Köpvillkor - Elcykelkompaniet
Experter på elcykel
Sveriges största sortiment på elcykel
Fri frakt över 700kr!

Köpvillkor

Elcykelkompaniet Sisjön AB, organisations nr. 559055-9174 driver webbplatsen Elcykelkompaniet.se. Dessa villkor gäller från 2021-03-15

Bolagsadress:

Elcykelkompaniet Sisjön AB

Stora Åvägen 7

43634 Askim

Hur vi visar priser och vad som ingår

De priser som anges på Elcykelkompaniet.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Priserna inkluderar i vissa fall fri frakt inom Sverige som t ex vid en kampanj, i alla andra fall tillkommer frakt (se här för aktuella fraktvillkor).

 


Beställningar

Beställningar

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning på hemsidan. Alla beställningar görs via www.elcykelkompaniet.se Vid köp så bekräftas det att du godtagit detta avtal när du får en orderbekräftelse per mail till den mailadress du angivit vid beställningstillfället. Orderbekräftelsen skickas så snart varan blivit plockad på våra lager. Normalt sker detta inom 2 timmar på vardagar mellan 8-15. Övriga tider skickas orderbekräftelse senast följande vardag kl. 10.00. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den, och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen.

Elcykelkompaniet ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige. Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka). Via din inloggning kan du själv övervaka din beställning. Med produkterna följer en bruksanvisning i fysisk eller digital form om det behövs för användning av produkten, normalt ska bruksanvisningen vara på svenska eller engelska.

Avbeställningar

Elcykelkompaniet arbetar alltid på att minska leveranstiderna, oftast behandlas din order direkt efter genomfört köp. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Vid avvikelser framgår detta tydligt i orderbekräftelsen. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser. Har du beställt en vara som finns för omgående leverans kan du ej göra en avbeställning. Då måste du först hämta ut din order, för att sedan returnera den till oss. Läs mer om hur du gör en retur här.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om detta och eventuellt ett erbjudande om alternativ. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.

Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Vi har möjlighet att göra ändringar fram till dess att varan skickas från vårt lager. Om varan har skickats från vårt lager måste du använda ångerrätten. Bilder och beskrivningar på Elcykelkompaniet kan endast ses som illustrationer av produktens egenskaper och kan inte garantera produkternas exakta beskaffenhet.

Du kan läsa mer om din beställning på elcykelkompaniet.se, eller kontakta vår kundtjänst via telefon: 031-787 97 97 (vardagar 10.00-18.00) eller e-post: info@elcykelkompaniet.se

Cykelförsäkring

Vid köp av cykel hos oss ingår det tre månaders kostnadsfri försäkring från Solid Försäkring. För att utnyttja försäkringen behöver du själv aktivera den genom att meddela oss via mail. Skicka oss ett mail märkt “Cykelförsäkring” som innehåller ditt ordernummer samt 10-siffriga personnummer. Vi kommer sedan återkomma med ditt registreringsbevis när din order är färdigbehandlad, observera att det kan ta några dagar. Läs fullständiga villkor här, för övriga frågor kring försäkringen vänd er direkt till Solid Försäkring.

 


Betalning

Elcykelkompaniet erbjuder flera säkra betalningsalternativ tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden. Genom Klarna Checkout kan du välja att betala med kort, internetbank, faktura, delbetalning och Klarna Direkt. Klarna hanterar alla dina uppgifter på ett tryggt och säkert sätt.

 

Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor finner du här. Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.

Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Kortbetalning: Elcykelkompaniet erbjuder säkra kortbetalningar genom Klarna Checkout. Kortbetalning kan ske med Visa och MasterCard kort.

Faktura: Elcykelkompaniet erbjuder dig att betala mot Klarna Faktura i samarbete med Klarna Checkout. När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Delbetalning .Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med hos Elcykelkompaniet genom Klarna gäller alltid:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Delbetala med Klarna konto – Delbetala i din egen takt: Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning: Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Kredittiden för köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ.

Betalningsskyldighet

Vid köp av en eller flera produkter så är du skyldig att betala den totala summan som vi anger för valda produkter inom angiven tid. Om betalningen inte inkommit till oss inom angiven tid tillkommer en påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

Säkerhet

Elcykelkompaniet är en HTTPS säkrad hemsida. Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) är ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. HTTPS krypterar trafiken mellan en dator och hemsidan för att kunna skydda användarens integritet vid känsliga överföringar (t.ex. inloggning, hantering av privat information, samt mera allmänt). Med HTTPS skall förbindelsen inte kunna avlyssnas av tredje part och användaren skall kunna lita på att webbservern är densamma som den utger sig för att vara.

Vid frågor om betalning kan du kontakta Elcykelkompaniet´s kundtjänst på xxxxx xxxx kundtjanst@elcykelkompaniet.se

Vid betalning framgår tydligt vilka leveransalternativ som erbjuds för ordern. Priser för frakt och leveransvillkor framgår på orderöversikten. Orderöversikten specificerar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage etc.

Vid betalning på Elcykelkompaniet.se kan du välja bland de betalningsmetoder vi erbjuder i köpprocessen. Alla dina uppgifter krypteras för att minimera risken för obehörig åtkomst. Vid mottagning av din beställning gör vi en reservation på ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka köpbeloppet och slutföra transaktionen. Om ingen reservation kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Du får då information om en eventuell annullering.

Om du använder betalkort som betalningsmetod debiteras du när vi bekräftar din beställning med en orderbekräftelse och leverans har påbörjats hos oss. Det gäller också vid förhandsbeställning av produkter som blir tillgängliga framåt i tiden eller som har ett obekräftat leveransdatum.

Vid köp av försäkring eller liknande tjänster, lagras dina personuppgifter och uppgifter om produkten krypterat och säkert hos vår betalningsförmedlare och förmedlas till försäkringsbolaget. Ditt samtycke till att lagra dina personuppgifter inhämtas under köpprocessen av försäkring eller liknande tjänster.

Klarna uppfyller kraven för PCI DSS. Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Ångerrätt

Villkor för ångerrätt / Distansavtalslagen

Den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för varor och enskilda tjänster. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddelar säljaren att du vill använda ångerrätten, i första hand genom att använda den returblankett du har fått eller annars skriftligen via brev, e-post eller sms med ordernumret som referens.

För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i samma mängd och skick som när du mottog den. Alla produkter ska returneras till säljaren inom rimlig tid, senast inom 14 dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalar du själv.

Elcykelkompaniet är skyldiga att betala tillbaka hela köpeskillingen. Återbetalning ska ske senast 14 dagar från den dag då vi tog emot köparens meddelande förutsatt att vi  inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka.

Undantag från ångerrätten

Köparen kan inte utnyttja sin ångerrätt för varor som snabbt minskar i värde eller inte går att återställa till sitt ursprungliga nyskick.

Ångerrätten gäller ej på livsmedel som t ex kosttillskott och energibars eller andra produkter som klassas som livsmedel med bäst före datum.

Ångerrätten gäller ej på varor eller cyklar som specialtillverkats unikt efter kundens val och inte är av värde för annan kund, det omfattar modifieringar på varor som att lägga till eller byta delar som ändrar i varans specifikation och grundutförande på ett sätt som skiljer sig från varans grundutförande. Det omfattar exempelvis cyklar där du som kund väljer att cykeln skall levereras med monterade tillbehör som gör att din cykel får en egen särprägel. Exempel är fasta monteringar av tillbehör där cykelns infästningspunkter ”begagnas” vid montering av tillbehör, samt montering av tillbehör som bryts ur förpackning och anses börjat begagnas i samband med montering.

Ångerrätten gäller ej på teknikvaror (cykeldatorer, klockor, batterier, displayer etc.) på vilka förseglingen är bruten. Ångerrätten gäller ej på hygienartiklar eller underkläder där förseglingen är bruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalning i butik då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.

 


Retur

Så här returnerar du

Lämna retur i en ansluten butik
Det går bra att lämna returer i vår butik. Den hittar du här.

Skicka varor i retur
Vill du returnera en vara klickar du här.

Köparen står för frakten vid retur. Produkten skickas tillbaka till oss (med spårningsnummer), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ifylld returblankett (som du får av oss via e-post efter ifyllt returformulär). Ordern krediteras och du får tillbaka det belopp du eventuellt har betalt. Vid utestående faktura hos fakturaleverantör måste den betalas innan sista betalningsdatum även om varan har skickats i retur.

Returer kan INTE skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rek.

Om en vara skickas i ett emballage som kan anses vara ohygienisk eller farlig för Elcykelkompaniets personal, exempelvis förpackningar som tidigare använts för livsmedel eller kemikalier, så förbehåller vi oss rätten att skicka tillbaks sändningen till dig och debiterar dig för fraktkostnaden.
Elcykelkompaniet har en returhanteringstid upp till 30 dagar.

Ibland kan en produkt ha brister som omfattas av en reklamation. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Om du upptäcker brister på en vara eller cykel vill vi att du i första hand kontaktar vår kundtjänst för att se om bristen kan röra sig om reklamation eller om bristen går att åtgärda genom justeringar eller utbyte av delar/komponenter. Vid kontakten hjälper vi dig att åtgärda bristen i båda fallen om det är enkelt åtgärdat, kräver felsökning eller om bristen omfattas av reklamation. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom 2 månader.

 


Reklamation

Reklamationen måste riktas mot säljaren, det vill säga Elcykelkompaniet Sisjön AB eller Partnern i de fall då varan inte har sålts av Elcykelkompaniet Sisjön AB. Vid köp genom företag har köparen 2 års reklamationsrätt enligt köplagen.
Produkten kan lämnas in till en vår butik tillsammans med returblankett. (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

När det gäller en reklamation som behöver skickas till oss så står vi för returfrakten. Kontakta kundtjänst om vilken produkt och order reklamationen avser så tar vi fram en fraktsedel som kan fästas på emballaget. Produkten kan då skickas tillbaka till oss, om möjligt i originalemballaget, tillsammans med returblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post).

 


Frakt & leveranstid

Fraktkostnad och leveransmetod

Leveransen av produkterna sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning. Våra priser för frakt framgår vid betalningen av varorna. Cyklar kan endast levereras genom Hämta i butik och Hemleverans. Vi erbjuder alltid kostnadsfri uthämtning i vår butik.

Om du beställer hemleverans och bor i närheten av vår butik kan Elcykelkompaniet välja att personligen leverera dina varor istället för att använda en extern leverantör av frakt. Kostnaden är densamma som för det fraktalternativ du valt i kassan.

Vid hemleverans bör du tänka på att du själv har ansvar för att ta in produkterna i bostaden och att du måste vara på plats för att ta emot varorna. Vi kan kräva legitimation innan vi överlämnar varorna.

Hämta i butik 0:-

Vid upphämtning i butik som leveransmetod får du en sms-avisering när din leverans är klar att hämtas. Leveransen skall hämtas inom 14 dagar. Efter 14 dagar har Elcykelkompaniet rätt att ta ut en avgift för påminnelser och för lagerhållning av varan.

DHL Servicepoint 99:-

DHL Servicepoint gäller för försändelser av mindre storlek. Försändelsen skickas till ditt närmsta uthämtningsställe. Du blir aviserad av DHL eller utlämningsstället när varan kan hämtas. Din försändelse skall hämtas upp inom 14 dagar. Du kan bli debiterad för påminnelseavgifter och straffavgifter om din vara inte hämtas ut i tid. Lokala avvikelser kan förekomma.

100% FOSSILFRI hemleverans inom Göteborg 995:-

Vi levererer din elcykel med vår egna 100% eldrivna transportbil. Detta gäller ifrån en 3 mils ifrån Stora Åvägen 7, 43634 Askim. Levereras mellan 18:00-19:00 på vardagar.

DHL HOME DELIVERY DAG 499:-

DHL Home Delivery DAG gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek. DHL Home Delivery DAG innebär hemleverans dagtid. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Elcykelkompaniet debiterar dig som kund för outlösta försändelser.

DHL HOME DELIVERY KVÄLL 799:-

DHL Home Delivery kväll gäller för cyklar eller varor med en skrymmande storlek. DHL Home Delivery Kväll innebär hemleverans kvällstid. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader. Elcykelkompaniet debiterar dig som kund för outlösta försändelser.

DHL HOME DELIVERY av stora & tunga leveranser 2000:-

DHL Home Delivery stora gods gäller för varor som måste packas på helpall och/eller väger mer än 30 kg. Det är ofta lådcyklar som levereras på detta sättet. Dessa skickas med DHL Home Delivery DAG. Normalt mellan klockan 07.00-17.00. Du får en avisering från DHL med förslag på utkörning. Det är viktigt att du svarar på aviseringen och att du är tillgänglig för hemleveransen, annars kan du bli debiterad med onödiga kostnader.

Övriga villkor för hemleverans

Våra hemleveranser utfärdas endast till platser där vi kan nå fram till leveransadressen med våra bilar, på farbar väg. Bor du i skärgården där båt behöver användas för vidare transport från fastlandet levererar vi godset till båten, varifrån du själv får bekosta och hantera leveransen vidare.

Om du har beställt inbärning av produkter bör du tänka på att du själv har ansvar för att skydda golv, väggar med mera. På grund av arbetsmiljökrav är våra transportörer skyldiga att behålla godkänd skyddsutrustning, såsom skor på.

Avbeställning av hemkörning måste göras senast två arbetsdagar före den avtalade tiden. Om leverans inte kan genomföras på grund av att det föreligger hinder i bostaden eller om avbeställning sker för sent, förbehåller vi oss rätten att inte återbetala fraktkostnaden. Vid godkännande av köpevillkoren godkänner du även dessa leveransvillkor.

Försenade leveranser

Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkten (produkterna) är slutsåld(a).

Outlösta försändelser

Vid outlösta försändelser, paket som inte hämtas ut hos uthämtningsställe eller ej mottages vid hemleverans debiterar vi dig kostnaderna för frakt (tur och retur) samt hantering. För cyklar är priset 1200kr inklusive moms, skrymmande paket, t.ex. ett Thule cykelställ 420kr inklusive moms. För övriga varor debiteras 200kr inklusive moms.

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Transportskador

Elcykelkompaniet ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av synlig transportskada ska anmälas direkt och dold skada inom 7 dagar från mottagandet av produkterna. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Kontrollera emballaget, skriv inte under om emballaget inte är helt. Ombudet/transportören måste anmärka på dennes samt din kopia av fraktsedeln att emballaget var sönder vid leverans. Efter detta gjorts kan du skriva under. Därefter kontaktar du Elcykelkompaniets kundtjänst.

Leverans av cyklar

Elcykelkompaniet monterar, justerar och testar alla cyklar innan leverans. För att få plats i kartongen vrider vi styret och skruvar av pedalerna innan cykeln skickas till dig. Vid leverans behöver du därför själv vrida upp styret och skruva på pedalerna. På en del cyklar monterar vi av styret eller framhjulet hjulet för att få plats i lådan. En monteringsguide medföljer alla cyklar så du enkelt och säkert kan utföra detta arbete själv. Cykelkorgar levereras vid sidan av då de inte får plats i kartongen. Läs monteringsguiden här.

Service och efterjusteringar på cyklar

Du får fri service första året när du handlar cykel på Elcykelkompaniet. Detta kräver att du bokar service på vår webbsida och lämnar in din cykel till en av våra verkstäder. Om du köpt din cykel på distans och inte har möjlighet att utnyttja din fria service i våra verkstäder är det ditt eget ansvar att bekosta service och efterjusteringar på den cykelverkstad där det passar dig. Hör gärna av dig till vår kundtjänst så kan vi eventuellt rekommendera verkstäder nära din ort som arbetar med just det cykelmärke som du köpt.

Leveranstid

Leveranstiden beror på vilken typ av vara du har köpt. Elcyklar och arbetslådcyklar har 3-5 dagars leveranstid medan tillbehör har en leveranstid på 1-3 arbetsdagar.

 


Personuppgifter

Vid köp från Elcykelkompaniet kommer vi att behandla dina personuppgifter. Vi ansvarar för dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) . Vid godkännande av köpeavtalet med Elcykelkompaniet samtycker du till att dina uppgifter sparas. För fullständig information om Elcykelkompaniet behandling av personuppgifter, vänligen se vår integritetsskyddspolicy.

 


Force Majour

I händelser som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid ändrade lagstiftningar, myndighetsåtgärder, strejker, blockader, sabotage, krig, terroristattacker, bränder, översvämningar, naturkatastrofer eller liknande händelser ska Elcykelkompaniet åtagande att fullgöra köpeavtalet skjutas på framtiden så länge omständigheterna råder. Om en försening på grund av force majour överstiger 2 månader har såväl du som Elcykelkompaniet rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.


Vid klagomål

Vi vill alltid förbättras och tar gärna emot klagomål och synpunkter ifrån dig.

Maila oss på info@elcykelkompaniet.se